کیس استادی طراحی رابط و تجربه کاربری

درباره‌ی اپ

ایده‌ی این اپ از کجا شکل گرفت؟

تو دنیای الان که پر از اطلاعات و خبرای جالبه، کتاب نخوندن مثل اینه که از یه گنجینه پر از طلا بگذریم و هیچی برنداریم. خیلی‌هامون این مشکلو داریم، چه جوون چه پیر. کتاب نخونیم، هیچی از دنیا سر در نمی‌آریم. یکی از حال‌های خوب کتاب خوندن، بحث کردن با بقیه درباره چیزاییه که یاد گرفتیم. اما اگه کتاب نخونیم، چی‌ می‌مونه که بخوایم ازش حرف بزنیم؟ فقط حرفای سطحی و کم اهمیت! کتاب خوندن، کلیدِ دروازه فرصت‌های جدیده‌. از یادگیری مهارت‌های تازه گرفته تا یه شغل خوب، همه‌شون نیاز به مطالعه و دانش دارن. اگه کتاب نخونیم، از پیشرفت و بالندگی جا می‌مونیم.

جالبه که با وجود اینکه دیگه خیلی راحت می‌تونیم کتاب بخونیم (اپلیکیشن‌های کتابخوانی و قیمت‌های مناسب و اینها)، هنوز خیلی‌هامون حوصله کتاب خوندن نداریم. انگار یه چیزی کمه… یه چیزی که ما رو به کتاب خوندن ترغیب کنه. یه انگیزه، یه مشوق!

چقدر زمان برد؟

این پروسه نزدیک به 8 هفته زمان برد تا تمامی اصول، رعایت و به کار گرفته بشن.

درباره من

من عاشق کتابام. عاشق تکنولوژی ام. هر چقدر تلاش کردم که اهمیت مطالعه رو تو زندگی آدم‌ها پررنگ کنم، هر چقدر تولدشون بهشون کتابی هدیه دادم، باز هم اونطور که باید و شاید نتونستم به شکلی مستمر اون‌ها رو مجذوب این فضا کنم. شناختی که از قبل داشتم و شناخت بیشتری که در طول پروژه بدست آوردم، کمک بزرگی در این مسیر به من کرد.

من ابتدا روند انجام پروژه را بر طبق قواعد استاندارد در نظر گرفتم و سپس یک به یک تسک‌ها را انجام دادم. مهمترین چیز برام درک دقیق ضعف‌های موجود بود.
 
نهایتا با بررسی بسیار و انجام تحقیقات کاربری، توانستم بر کاستی‌ها و خلاهایی که وجود داشت چیره بشم و قدم به سمت طراحی محصولی بردارم که امیدوارم من رو به یگانه هدفم، یعنی نقش آفرینی در ترویج خرد و آگاهی در این مرز و بوم برسونه.

بازه زمانی

تعریف مسئله

چکیده:

در ادامه مسئله را باز کرده و به تفصیل به روندی که پروسه طی کرده می‌پردازم.

کاربران محصول

تارگت ما افراد کتابخوان یا مشتاق به مطالعه در بازه‌ی سنی

 15 – 40 سال هستند.

تعریف مسئله (Problem Definition)

با تحلیل دیتاهایی که از مراحل ایده پردازی، مصاحبه با کاربر و پرسشنامه گردآوری شد، نتیجه این شد که انگیزه‌ی کافی برای مطالعه از سمت عموم افراد وجود ندارد. این می‌تواند به دلیل عدم ارزش آفرینی در مطالعه باشد. همچنین عامل (یا عوامل) درخوری برای ایجاد جذابیت در این حوزه وجود ندارد.

با توجه به این موضوعات، تصمیم بر این شد که اپلیکیشنی طراحی شود که:

تفکر طراحی (Design Thinking)

پروسه‌ای که در این طراحی انتخاب کردم، پروسه‌ی تفکر طراحی بود. تفکر طراحی رو میشه یه رویکرد خلاقانه‌ی حل مسئله دونست که روی درک عمیق نیازهای کاربر تمرکز داره. به غیر از 2 مرحله آخر، یعنی مراحل آزمایش و تکرار، تمامی مراحل در این پروسه طی شد.

مسیر طراحی

چکیده:

با من همراه باشید تا به تفصیل، به بررسی و تحلیل دیتاهایی که تهیه کردیم بپردازیم.

اهداف Research:

1. درک نیازها و انگیزه‌های کاربران:
-کاربران از چه نوع محصولاتی برای مطالعه استفاده می‌کنند؟
-چه عواملی باعث می‌شود که کاربران مطالعه را شروع کنند و به آن ادامه دهند؟
-چه چالش‌هایی در سر راه مطالعه کاربران وجود دارد؟
-کاربران چه انتظاراتی از یک محصول مطالعه ایده‌آل دارند؟

2. بررسی رفتارهای مطالعه:
-کاربران چگونه کتاب‌ها را انتخاب می‌کنند؟
-کاربران چقدر زمان صرف مطالعه می‌کنند؟
-کاربران از چه تکنیک‌هایی برای مطالعه استفاده می‌کنند؟
-کاربران چگونه در مورد کتاب‌ها و مطالب یادگیری خود با دیگران تعامل دارند؟

3. درک رقبا:
-چه محصولات مطالعه دیگری در بازار وجود دارد؟
-نقاط قوت و ضعف این محصولات چیست؟
-کاربران چه نظری در مورد این محصولات دارند؟

ایده پردازی (Ideate)

روش 5w1h 

روش طوفان فکری (Brain Storming)

مصاحبه با کاربر (User Interview)

در اینجا برخی از سوالاتی که در مصاحبه مطرح شد، و پاسخ کاربران را مشاهده میکنین:

پرسشنامه کاربر (User questionnaire)

پرسونا (Persona)

نقشه‌ی همدردی (Empathy Map)

سناریوی کاربر (User Scenario)

نقشه‌ی سفر مشتری (Customer Journey Map)

سناریو

کیوان دانشجوی رشته‌ی سینما است. او از خواندن درس‌هایش در طول ترم و همچنین از مطالعه‌ی آزاد، به دلیل مشغله‌هایی که احساس میکنه در طول روز داره طفره میره. او کتابهای درسی و غیر درسی رو در کتابخانه شخصی و اپلیکیشن‌های کتابخوانی اش در دسترس داره و تقریبا هر روز به خودش میگه: “امروز نیم ساعت هم که شده باید مطالعه داشته باشم. دست کم 10 دقیقه یا حتی 3 صفحه هم که شده باید بخونم”. با اینکه اطمینان داره که این کار به نفعشه، اما انگیزه کافی رو نداره و شلخته مطالعه میکنه. او به دنبال راهی میگرده که بتونه نظم و عادت مطالعه‌ی دروس و سایر کتابها را در خودش تقویت کنه، تا هم آخر ترم دچار اضطراب از حجم دروسی که باید بخونه نشه، و هم عادتی مثبت را در شخصیتش در راستای توسعه‌ی فردیش ایجاد کنه. ترجیح کیوان اینه که مثل دوران دانش آموزیش، بتونه با دوست‌هاش درس‌هاش رو مطالعه کنه.

انتظارات

-بستری رو پیدا کنه که بهش در راستای ایجاد عادت مطالعه کمک کنه.
-برای مطالعه‌اش، با تعیین تعداد صفحه یا میزان دقیقه، هدفگذاری روزانه، هفتگی یا ماهانه کنه.
-از میزان مطالعه‌ی دوست‌هاش برای ایجاد رقابت سالم و تقویت انگیزه‌ی مطالعه‌ش با خبر باشه.
-نمودار آمار مطالعه‌ش رو ببینه. اینکه چه کتابی رو چقدر خونده.
-بتونه کتابهاش رو توی اپلیکیشن دسته بندی کنه.
-بهش برای مطالعه بیشتر انگیزه بده.
-افزایش تمرکز در مطالعه

موقعیت‌ها

آگاه‌سازی کاربرانی که ممکنه اپ رو با اپ‌های خرید و مطالعه‌ی کتاب اشتباه بگیرن
بررسی فیچرهای اپلیکیشن‌ها
بررسی وجود فیچر تعیین هدف مطالعه روزانه
بررسی وجود فیچر مشاهده آمار مطالعه

بهبود محصول

حضور فعال در اینستاگرام و وبسایت سئو شده (برای تبلیغ)
پشتیبانی مناسب و فعال
صفحه ورود ساده

تسک فلو (Task Flow)

ورود و ثبت نام

سایت مپ (Site Map)

وایرفریم (WireFrame)

Low-Fidelity Wireframe

در این قسمت، طرح و محل تقریبی عناصر ایجاد شد تا دید نسبتا واضحی به دست بیاد. بعد از اینکه ساختار شکل گرفت، این طراحی یک قدم به جلو پیش خواهد رفت.

صفحه هدف (در حال مطالعه)
صفحه شروع (معرفی فیچرها)
صفحه شروع (معرفی فیچرها)
صفحه شروع (معرفی فیچرها)
صفحه مشخصات کتاب
جستجوی کتاب
کتابخانه
صفحه هدف (مطالعه دوستان)
صفحه آمار مطالعه
صفحه مقالات
تعیین هدف (بر اساس صفحه)
تعیین هدف (بر اساس زمان)
ساید منو

وایرفریم (WireFrame)

Mid-Fidelity Wireframe

در مرحله دوم طراحی، انتخاب تایپ فیس، نوشتن متن‌‏‏‏‏‌ها و Ux writing انجام شد تا طراحی به پختگی بیشتری برسد.

صفحه هدف (در حال مطالعه)
صفحه شروع (معرفی فیچرها)
صفحه شروع (معرفی فیچرها)
صفحه شروع (معرفی فیچرها)
صفحه مشخصات کتاب
جستجوی کتاب
کتابخانه
صفحه هدف (مطالعه دوستان)
صفحه آمار مطالعه
صفحه مقالات
تعیین هدف (بر اساس صفحه)
تعیین هدف (بر اساس زمان)
ساید منو

وایرفریم (WireFrame)

High-Fidelity Wireframe

طراحی وایرفریم ها قبل از اینکه کاربر کتابی را به لیست هدف خود برای مطالعه اضافه کند:

صفحه هدف (در حال مطالعه)
صفحه شروع (معرفی فیچرها)
صفحه شروع (معرفی فیچرها)
صفحه شروع (معرفی فیچرها)
صفحه مشخصات کتاب
جستجوی کتاب
کتابخانه
صفحه هدف (مطالعه دوستان)
صفحه آمار مطالعه
صفحه مقالات
تعیین هدف (بر اساس صفحه)
تعیین هدف (بر اساس زمان)
ساید منو

همچنین میتوانید جهت مشاهده‌ی کامل پروتوتایپ، روی دکمه زیر کلیک کنید: